“Je levert een cruciale bijdrage aan de ontwikkeling van jongeren”

Loopbaanpad en werkgeluk

Het onderwijs kent tal van mogelijkheden voor leraren om zichzelf te ontwikkelen. Marco Snoek, lector Leren & Innoveren aan de Hogeschool van Amsterdam, bracht die ontwikkeldomeinen in kaart.

Volgens recent onderzoek (EHERO, 2020) vergroten leraren die invloed uitoefenen op hun loopbaanpad hun werkgeluk. Werkgeluk hangt samen met drie factoren: autonomie, uitdaging en flexibiliteit. Een leraar ontwikkelt zich voortdurend; het beroep daagt ook uit tot blijvend leren. Het is belangrijk om je eigen wensen te onderzoeken, zodat je zicht krijgt op jouw loopbaanroute.

Zo krijg en houd je als docent regie over jouw ontwikkeling en creëer je zelf uitdagingen; een professioneel leven lang.

We lichten twee ontwikkeldomeinen extra toe:

  • Een krachtige leraar worden en blijven: vakinhoudelijke verdieping en professionalisering. Daarover lees je meer in dit e-book (Leraar: een professie met perspectief 2).
  • Een leraar zijn die in beweging blijft; zoeken naar taken in het onderwijsveld die uitdagen. Lees er meer over in dit e-book (Leraar: een professie met perspectief 1).

Wil je meer weten over werken in het onderwijs?

Onderwijsloket-icoon

Onderwijsloket 

Het landelijke onderwijsloket is hét online platform met alle informatie over werken in het onderwijs. Het loket beantwoordt al je vragen over routes, functies en praktische zaken.

Persoonlijk-advies-icoon

Persoonlijk advies 

Heb je interesse in de mogelijkheden, routes, scholen en opleidingen in onze regio? Neem dan telefonisch contact op of laat een bericht achter.

Mijn-optie-icoon

Mijn-OPtIE

Wil je je aanmelden voor een baan in het onderwijs? Check je geschiktheid en schrijf je in via Mijn-OPtIE.