Nadia:
Jij maakt het verschil!
Vroeger wilde ik kapster of verpleegkundige worden. Op het vmbo koos ik voor de richting Zorg en Welzijn; mijn moeder achterna, die al 42 jaar verpleegkundige is. Mijn vervolgopleiding was ‘Helpende’ op ROC Tilburg, niveau 2., gevolgd door de niveau 3 opleiding ‘Verzorgende IG’. Als verpleegkundige werk je avonden, weekenden en nachten. Mijn lichaam kon dat niet aan, dus zocht ik een baan met regelmatige werktijden. Doktersassistent paste hier goed bij en is een prachtig en veelzijdig beroep. Dus volgde ik de opleiding tot doktersassistent, op niveau 4.
Iedere dag met plezier aan het werk
Tijdens deze opleiding kreeg ik langzaam het idee om docent te worden. Ik vond het enorm leuk om patiënten voorlichting te geven. Presenteren op school en medestudenten helpen ligt mij van nature. Omdat ik graag feeling houd met de zorg kwam ik uit op de lerarenopleiding ‘Gezondheidszorg en Welzijn’. Ik heb aansluitend ook nog de master ‘Leren en Innoveren’ succesvol afgerond. Hier leerde ik hoe je veranderprocessen in werking zet en hoe je onderzoek uitvoert en onderwijs ontwerpt binnen het onderwijs.
Het beroep van doktersassistent ligt mij het meest na aan het hart, dus ben ik docent geworden op die opleiding. Ik ga iedere dag met veel plezier naar mijn werk. Ik heb een fijne band met mijn collega’s en word blij van mijn beroep. Kennis overbrengen en studenten begeleiden in het maken van keuzes vind ik geweldig.
Op dit moment begeleid ik nog enkele groepen als ecoach. Ik ben voornamelijk verantwoordelijk voor de kwaliteit en inhoud van de assisterende gezondheidszorg opleidingen.
Op ontdekking uitgaan
Er zijn natuurlijk altijd verbeteringen mogelijk, maar innovatie in het onderwijs is altijd een uitdaging. We willen onderwijs blijven bieden dat goed aansluit op het werkveld en tegelijkertijd maatwerk biedt aan studenten. De grootste kansen liggen wat mij betreft op het gebied van duurzaamheid en het toekomstgericht maken van de opleiding. Dit kunnen we bijvoorbeeld doen door te onderzoeken, analyseren en evalueren. Maar ook door te netwerken, leren van elkaar. Toekomstige docenten wil ik meegeven om op ontdekking uit te gaan. Oriënteer je zoveel mogelijk bij diverse opleidingen, niveaus en doelgroepen en kijk wat jou het meeste aanspreekt.
Durf uit je comfortzone te stappen om meer te leren over jezelf. Werk vooral met plezier. Vergeet nooit met welk doel jij het onderwijs bent ingegaan. Jij bent belangrijk in het leven van de studenten, sommigen zullen je dan ook nooit vergeten. Jij maakt het verschil!