Cyanne:
Het onderwijs herinnert je vaak aan de reden waarom je dit doet!
Ik wilde al juf worden vanaf het moment dat ik naar de basisschool ging. Op de middelbare school kreeg ik dit gevoel nog sterker, maar toen hebben mijn ouders het uit mijn hoofd gepraat. Zij dachten dat het niet genoeg verdiende. Vanaf dat moment wilde ik journalist worden en boeken schrijven.
Nooit saai
Na de basisschool en het vmbo ging ik naar het mbo, om door te stromen naar het hbo. Ik koos voor de mbo-opleiding Medewerker Evenementen Organisatie. Na het behalen van mijn diploma had ik een tussenjaar, waarin ik werkte bij verschillende bedrijven. Uiteindelijk kwam ik op de lerarenopleiding Nederlands terecht en behaalde ik mijn diploma na vijf jaar hard werken.
Nu ben ik docente Nederlands op twee middelbare scholen in Tilburg. Er is ontzettend veel positief aan mijn huidige baan. Het pedagogische deel vind ik heel fijn, omdat ik echt bijdraag aan de ontwikkeling van mijn leerlingen. Niet alleen op mijn vakgebied, maar ik lever ook een bijdrage aan de morele en maatschappelijke ontwikkeling van de leerlingen. Verder vind ik het heel positief dat ik een bijdrage lever aan de samenleving. Dit werk doe je niet puur om geld te verdienen; dan houd je het niet vol. Dit werk doe je met passie en vooral met je hart. Dat vind ik heel mooi. Mijn werk is nooit saai en ik doe het met veel plezier!
Anders naar de wereld kijken
Het is een uitdaging om jezelf niet te overvragen in het onderwijs. Ik heb het gevoel dat mensen in het onderwijs ook alles geven. Het is erg belangrijk om je grenzen aan te geven. Het is mijn ambitie om diversiteit binnen de school meer bespreekbaar te maken, zowel bij docenten als leerlingen. Verder wil ik ontzettend graag een jeugdboek schrijven. Het onderwijs is echt een levensschool. Je leert elke dag over jezelf en over de wereld. Je mag elke dag weer op een compleet andere manier naar de wereld kijken, door de ogen van jouw leerlingen.
Als tip aan toekomstige docenten wil ik meegeven dat je vol moet houden en dat de beloning het waard is. Je kunt misschien niet het hele onderwijs veranderen, maar aan het leven van een puber kun je zeker een positieve draai geven vanuit je vak, een specifieke les of een fijn gesprek. Het onderwijs herinnert je vaak aan de reden waarom je dit doet!