Kirsten:
Je krijgt van de leerlingen terug wat je ze geeft
Op de middelbare school wist ik al dat ik docent wilde worden. De reden was simpel: ik was niet zo enthousiast over de lessen die ik kreeg en was ervan overtuigd dat ik dat beter kon. Na de havo ging ik naar de pabo en heb jarenlang lesgegeven aan groep 8. Dit was leuk en leerzaam, maar toch was ik op zoek naar een nieuwe uitdaging. Ik wilde graag lesgeven op het mbo. Maar ik kon daar niet direct aan de slag, omdat ik geen vakopleiding had gevolgd. Gelukkig kreeg ik de kans om als begeleider van een topsportklas te werken op een middelbare school en vervolgens in het praktijkonderwijs.
Leraar van het jaar
In die tijd heb ik ook een master Special Educational Needs gevolgd. Dit gaf mij meer inzicht in gedragsproblemen van leerlingen en ik leerde om hier beter op in te spelen. Ondertussen solliciteerde ik en kreeg een baan op een mbo in Eindhoven en later in Den Bosch. Ik was nog niet officieel bevoegd/bekwaam. Daarom werd er direct geregeld dat ik mijn pedagogisch didactisch getuigschrift kon halen; deze PDG-opleiding is gericht op zij-instromers in het mbo. Met mijn ervaring kon ik deze tweejarige studie in vijf maanden afronden, waardoor ik uiteindelijk bekwaam was om les te geven op het mbo.
Na twee jaar in Den Bosch werd ik aangenomen op het ROC in Tilburg. Hier werk ik elke dag met veel plezier en ben ik zelfs genomineerd tot leraar van het jaar. Ik geef Nederlands en loopbaanbegeleiding aan studenten van 16 tot 60 jaar, ben mentor van twee klassen, (stage)coördinator en ambassadeur van de schoolvakbond.
Wees open en eerlijk
De omgang met studenten vind ik geweldig. Er hangt een positieve sfeer op school. Ik krijg veel ruimte voor mijn professionele ontwikkeling en de inrichting van het onderwijs. Het is een uitdaging om alles goed te plannen. Ik heb namelijk veel verschillende taken die zonder een goede planning in elkaar zouden overlopen. Ik wil als volgende stap graag het (midden)management in. Ik vind wel dat een manager ook op de werkvloer moet blijven, om op de hoogte te zijn van wat er speelt.
Een tip voor toekomstige docenten is om helemaal jezelf te zijn. Probeer anderen niet te kopiëren en doe wat goed voelt. Wees open en eerlijk tegen je leerlingen, oordeel niet en heb begrip voor ze. Je krijgt terug van de leerlingen wat je ze geeft.