Edwin:
Je collega’s staan voor je klaar om je te ondersteunen als beginnend docentÂ
Als kind was ik geïnteresseerd in techniek; ik probeerde dingen na te bouwen en sleutelde aan fietsen en bromfietsen in de garage van mijn vader. Ik wilde daarom graag ontwerper worden. Na de mavo volgde ik de mbo-opleiding werktuigbouwkunde en vervolgens studeerde ik werktuigbouwkunde aan de Pedagogische Technische Hogeschool. Ik koos hiervoor, omdat ik de ingenieursopleiding te theoretisch vond. Ik had toen al belangstelling om kennis over te dragen en met mensen om te gaan.
Passie voor techniek
Na mijn afstuderen als tweedegraads docent werktuigbouwkunde, rolde ik door in het bedrijfsleven. Tijdens mijn afstuderen begon ik al samen met mijn studiegenoot een eigen productontwikkelingsbureau. Daarnaast startte ik met enkele vennoten nog een ander succesvol bedrijf, gespecialiseerd in bouw en automotive. Hoewel ik jarenlang met veel plezier in deze bedrijven werkte, was het ook een hectisch leven. Daarom stapte ik uiteindelijk over naar een functie als afdelingshoofd bij een groot metaalbedrijf. Zo kon ik meer tijd besteden aan mijn gezin en hobby’s. En ook hier kon ik jarenlang mijn passie voor techniek kwijt.
Door werkgerelateerde rugklachten dacht ik na over het vervolg van mijn carrière en kwam ik terug bij mijn oorspronkelijke studie pedagogiek. Ik wilde graag mijn passie voor techniek overbrengen aan de volgende generatie. Aangezien ik dit vak nog niet eerder had uitgeoefend, was dit een mooie uitdaging. Ik werd meteen aangenomen als docent Produceren, Installeren en Energie. Ook ben ik docent Mobiliteit en Transport.
Ik kan mijn creativiteit kwijt
Ik ben heel dankbaar voor deze kans. Het was een goede stap en ik zit hier helemaal op mijn plaats. Ik vind het prettig om mijn kennis over te brengen. Het vak is dynamisch en afwisselend: lessen ontwikkelen, lesgeven, toetsing, werkbezoeken aan stagebedrijven. Het is voor mij een voordeel dat het onderwijsvak continu in ontwikkeling is. Door mijn ervaring in het bedrijfsleven weet ik waar ik over praat en ken veel praktijkvoorbeelden. Omgaan met jonge mensen is een mooie uitdaging: je ziet leerlingen zichzelf ontwikkelen en je draagt als docent bij aan hun toekomst. Ook kan ik mijn creativiteit kwijt, bijvoorbeeld bij het ontwikkelen van nieuwe lesstof en opdrachten, samen met mijn collega’s.
Als je docent wilt worden, vraag dan eens of je een keer mee kunt lopen op een school. Zo ervaar je of het docentschap iets voor jou kan zijn. Je staat er niet alleen voor als je start; je collega’s staan voor je klaar om je te ondersteunen als beginnend docent. Dit heb ik zelf als zeer positief ervaren!