Ayse:
Je bent van harte welkom en jij kunt dit!
Als kleuter wist ik al dat ik juf wilde worden. Thuis had ik een krijtbord waarmee ik iedere dag ‘schooltje’ speelde. Ik zette mijn knuffels en poppen rondom het bord en deed alsof ik hun juf was. De droom om leerkracht te worden, heeft mij nooit verlaten. Na mijn middelbareschooltijd kon ik niet meteen naar de lerarenopleiding op het hbo, omdat ik een vmbo-diploma had.
Met migratieachtergrond Nederlands doceren
Ik koos toen eerst voor de opleiding tot onderwijsassistent. Bij deze mbo-opleiding leer je een (basisschool)leerkracht ondersteunen. Je hebt dan helaas geen eigen klas, terwijl ik dat erg graag wilde. De opleiding tot onderwijsassistent heeft mij wel veel bijgebracht en inzicht gegeven in de praktijk op basisscholen. Tijdens de opleiding kwam ik erachter dat een oudere doelgroep mij toch meer aanspreekt.
Daarom besloot ik de lerarenopleiding te volgen, na het behalen van mijn mbo-diploma. Welk vak ik moest kiezen, was nog wel een dilemma. Zou ik voor biologie gaan of voor Nederlands? Talen lagen altijd al in mijn interessegebied en ik heb er gevoel voor. Toen ik vier jaar was, kon ik bijvoorbeeld al vloeiend lezen. Bovendien vond ik het een mooi idee dat ik als Nederlandse met een migratieachtergrond de Nederlandse taal zou doceren.
Gouden momenten
Die uitdaging was doorslaggevend. En nu werk ik op een mbo-school als docente Nederlands. Het pedagogische aspect is duidelijk aanwezig binnen het mbo-onderwijs en dit past goed bij mij als docent. De informele gesprekken die ik voer met mijn leerlingen, de band die ik met hen creëer en de afwisselende schooldagen doen mij goed. Het mbo-onderwijs is echt mijn ding, maar ik vind het wel een uitdaging om iets voor een lange tijd te doen.
Ik houd van variatie in mijn leven. Ik werkte voorheen op een vmbo-school en vond het altijd al interessant om les te gaan geven op een mbo. Als stagiaire had ik daar al eerder lesgegeven. Docent zijn is een ontzettend dankbaar beroep. Iedere dag vormen zich nieuwe anekdotes. Op sommige momenten staat een les ineens niet in het teken van theorie, maar juist in het voeren van intensieve gesprekken met je leerlingen. Die momenten zijn goud waard en onvergetelijk voor mij als docent.
De tip die ik toekomstige docenten mee wil geven, is dat ze hun dromen moeten volgen en zich vooral niets moeten aantrekken van pessimistische mensen in hun omgeving. Dat klinkt heel cliché, maar zeker niet minder waar! We hebben je hard nodig in het onderwijs, dus schroom niet om voor een lerarenopleiding te kiezen. Je bent van harte welkom en jij kunt dit!